Dirk Breed

Kunstschilder Dirk Breed (1920-2004) werd geboren in Kolhorn. Tijdens de tweede Wereldoorlog volgde hij lessen bij Thijs Sterk in Bergen, waarna hij in 1946 werd toegelaten tot de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daarna was hij werkzaam op de Werkplaats tot Herstel van Antieke Textiel in Haarlem. In 1952 won hij de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst. Na een korte periode in Kolhorn keerde hij terug naar Amsterdam, waar hij in 1957 trouwde met keramiste Lia Honhoff. In 1965 vestigde het echtpaar zich in de polder bij Waverveen.

Ruimte en stilte kenmerken de meer dan vijftienhonderd landschappen, die Breed in zijn leven heeft geschilderd. Hij zet de mens neer in de onmetelijke ruimte van het weids Hollands polderlandschap.

De museumstichting heeft inmiddels een twintigtal olieverfschilderijen en ruim 50 tekeningen van Dirk Breed in haar bezit. In de collectie zijn ook diverse werken in bruikleen opgenomen.